1 Den Apostel verhaelt eerst de historie van Melchisedeck. 2 met noch eenige andere eygenschappen daer hy in den Sone Godts gelijck was. 4 Verheft hem boven Abraham, om dat Abraham, ende volgens dien oock Levi, hem tiende heeft ghegeven, ende dat hy Abraham heeft gesegent. 11 Bewijst dat de volkomenheyt niet en was in ’t Priesterdom Levi, dewijle, nae de voor-segginge Davids, een ander Priester nae de ordeninghe Melchisedecks moeste opstaen. 14 Namel. onse Heere, die niet en is uyt de stamme Levi, maer uyt de stamme Iuda. 16 wiens wet niet swack noch veranderlick en soude zijn, maer onveranderlick ende volmaeckt. 20 wiens Priesterdom daerom oock met eede is bevestight. 23 ende altijt duert, om dat hy altijt leeft. 25 ende daerom oock de sijne volkomelick kan salich maken. 26 uyt welcken allen hy besluyt de heerlickheyt ende weerdigheyt onses Hoogen-Priesters. 27 ende de volmaecktheyt sijner offerande eenmael geschiedt.
1 WAnt dese Melchisedeck was Coninck van Salem, een Priester des Allerhooghsten Godts, die Abraham te gemoete ginck als hy wederkeerde van het slaen der Coningen, ende hem segende:
2 Aen welcken oock Abraham van alles de tiende deelde: die voor eerst overgeset wort, Coninck der gerechticheyt, ende daer nae oock was een Coninck van Salem, ’twelck is een Coninck des vredes:
3 Sonder vader, sonder moeder, sonder geslacht-rekeninge, noch beginsel der dagen, noch eynde des levens hebbende: maer den Sone Godts gelijck geworden zijnde, blijft een Priester in eeuwicheyt.
4 Aenmerckt nu hoe groot dese geweest zy, aen den welcken oock Abraham de Patriarch tiende gegeven uyt den buyt.
5 Ende die uyt de kinderen Levi het priesterdom ontfangen, hebben wel bevel om tiende te nemen van het volck, na de Wet, dat is van hare broederen, hoewel die uyt de lenden Abrahams voortgecomen zijn.
6 Maer hy die [sijne ] geslacht-rekeninge uyt haer niet en heeft, die heeft van Abraham tiende genomen, ende hem die de beloftenissen hadde heeft hy ghesegent.
7 Nu sonder eenich tegenspreken, ’tgene minder is wort gesegent van ’tgene meerder is.
8 Ende hier nemen wel tienden de menschen die sterven: maer aldaer [neemt-’se ] die van welcken getuyght wort dat hy leeft.
9 Ende, om so te spreken, oock Levi, die tienden neemt, heeft door Abraham tiende gegeven:
10 Want hy was noch in de lenden des vaders, als hem Melchisedeck te gemoete ginck.
11 Indien dan nu de volcomenheyt voor het Levitische Priesterschap ware: ( want onder het selve heeft het volck de Wet ontfangen) wat noodt was ’t noch, dat een ander priester na de ordeninge Melchisedecs soude opstaen, ende die niet en soude geseght worden te zijn na de ordeninge Aarons?
12 Want het priesterschap verandert zijnde, so geschiet’er oock noodtsakelick veranderinge der Wet.
13 Want hy, op wien dese dingen geseght worden, behoort tot een ander stamme, van welcke niemandt hem tot den altaer begeven en heeft.
14 Want het is openbaer, dat onse Heere uyt Iuda gesproten is: op welcke stamme Moses niets gesproken en heeft van het priesterschap.
15 Ende [dit ] is noch veel meer openbaer, soo daer nae de gelijckenisse van Melchisedeck een ander Priester opstaet,
16 Die [dit ] niet na de Wet des vleeschlicken gebodts en is geworden, maer na de kracht des onvergancklicken levens.
17 Want hy getuyght, Ghy zijt Priester in der eeuwicheyt na de ordeninge Melchisedecs.
18 Want de vernietinge des voorgaenden gebodts geschiet om des selven swackheyts ende onprofijtelickheyts wille:
19 Want de Wet en heeft geen dingh volmaeckt, maer de aenleydinge van een beter hope, door welcke wy tot Godt genaken.
20 Ende voor so veel het niet sonder eedt-sweeringhe [en is geschiet ], (want gene zijn wel sonder eedt-sweeringhe Priesters geworden:
21 Maer dese met eedt-sweeringe door dien die tot hem geseght heeft, De Heere heeft gesworen, ende het en sal hem niet berouwen , Ghy zijt Priester in der eeuwicheyt na de ordeninge Melchisedecs).
22 Van een so veel beter verbondt is Iesus borge geworden.
23 Ende gene zijn wel vele priesters geworden, om dat sy door den doot verhindert wierden altijt te blijven:
24 Maer dese, om dat hy in der eeuwicheit blijft, heeft een onverganckelick priesterschap.
25 Waerom hy oock volkomelick can salich maken de gene die door hem tot Godt gaen, alsoo hy altijt leeft om voor haer te bidden.
26 Want sodanigh een Hooge-Priester betaemde ons, heyligh, onnoosel, onbesmet, afgescheyden van de sondaren, ende hooger dan de hemelen geworden:
27 Dien het niet alle dage noodigh en was, gelijck den Hoogen-priesters, eerst voor sijne eygene sonden slacht-offeren op te offeren, daer na [voor de sonden ] des volcks: want dat heeft hy eenmael gedaen als hy hem selven opgeoffert heeft.
28 Want de Wet stelt tot Hooge-priesters menschen die swackheyt hebben: maer het woordt der eedt-sweeringe, die na de Wet is [gevolght, stelt ] den Sone, ie in der eeuwicheyt geheylight is.
Het hogepriesterschap van Melchizédek
1 Want deze Melchizédek was koning van Salem, een priester van de Allerhoogste God, die Abraham tegemoet ging, toen hij weerkeerde van het slaan der koningen, en hem zegende;
2 Aan wie ook Abraham van alles de tienden deelde; die vooreerst overgezet wordt, koning der gerechtigheid, en daarna ook was een koning van Salem, hetwelk is een koning des vredes;
3 Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch begin der dagen, noch einde des levens hebbende; maar de Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.
4 Aanmerkt nu, hoe groot deze geweest zij, aan wie ook Abraham, de patriarch, tienden gegeven heeft uit de buit.
5 En die uit de kinderen van Levi het priesterdom ontvangen, hebben wel bevel om tienden te nemen van het volk, naar de wet, dat is, van hun broeders, hoewel die uit de lendenen van Abraham voortgekomen zijn.
6 Maar hij, die zijn geslachtsrekening uit hen niet heeft, die heeft van Abraham tienden genomen, en hem, die de beloftenissen had, heeft hij gezegend.
7 Nu, zonder enig tegenspreken, hetgeen minder is, wordt gezegend door hetgeen meer is.
8 En hier nemen wel tienden de mensen, die sterven, maar aldaar neemt die ze , van wie getuigd wordt, dat hij leeft.
9 En, om zo te spreken, ook Levi, die tienden neemt, heeft door Abraham tienden gegeven;
10 Want hij was nog in de lendenen van de vader, toen Melchizédek hem tegemoet ging.
11 Indien dan nu de volkomenheid door het Levietische priesterschap was (want daaronder heeft het volk de wet ontvangen), wat noodzaak was er nog, dat een ander priester naar de ordening van Melchizédek zou opstaan, en die niet zou gezegd worden te zijn naar de ordening van Aäron?
12 Want als het priesterschap veranderd is, zo geschiedt er ook noodzakelijk verandering der wet.
13 Want Hij, met het oog op Wie deze dingen gezegd worden, behoort tot een andere stam, van welke niemand zich tot het altaar begeven heeft.
14 Want het is openbaar, dat onze Heere uit Juda gesproten is; over welke stam Mozes niets gesproken heeft van het priesterschap.
15 En dit is nog veel meer openbaar, zo er naar de gelijkenis van Melchizédek een ander priester opstaat:
16 Die dit niet naar de wet van het vleselijke gebod is geworden, maar naar de kracht van het onvergankelijke leven.
17 Want Hij getuigt: Gij zijt Priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchizédek.
18 Want de vernietiging van het voorgaande gebod geschiedt om zijn zwakheid en onprofijtelijkheid;
19 Want de wet heeft geen ding volmaakt, maar de aanleiding van een betere hoop, door welke wij tot God naderen.
20 En voor zoveel het niet zonder eedzwering is geschied , (want genen zijn wel zonder eedzwering priesters geworden;
21 Maar Deze met eedzwering, door Hem, Die tot Hem gezegd heeft: De Heere heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchizédek).
22 Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden.
23 En genen zijn wel vele priesters geworden, omdat zij door de dood verhinderd werden altijd te blijven;
24 Maar Deze, omdat Hij in eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap.
25 Waarom Hij ook volkomen kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.
26 Want zulk een Hogepriester betaamde ons, heilig, onschuldig, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden.
27 Voor Wie het niet elke dag nodig was, gelijk de hogepriesters, eerst voor zijn eigen zonden slachtoffers op te offeren, daarna, voor de zonden van het volk; want dat heeft Hij eenmaal gedaan, toen Hij Zichzelf opgeofferd heeft.
28 Want de wet stelt tot hogepriesters mensen, die zwakheid hebben; maar het woord der eedzwering, die na de wet is gevolgd, stelt de Zoon, Die in eeuwigheid geheiligd is.